Laos: de mooie natuur en de relaxte sfeer - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Maaike Postma - WaarBenJij.nu Laos: de mooie natuur en de relaxte sfeer - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Maaike Postma - WaarBenJij.nu

Laos: de mooie natuur en de relaxte sfeer

Blijf op de hoogte en volg Maaike

26 Februari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Sabaidee lieve familie en vrienden!

Hoe gaat het met jullie in het koude kikkerlandje? Ik zit nu in Siem Reap en zal een update schrijven over mijn avonturen en belevingen in Laos!

Het begon natuurlijk allemaal in Luang Prabang na die helse Slowboat trip. Ik was dus inmens blij dat we er na 3 dagen eindelijk waren. Het eerste wat me opviel aan deze stad was dat het wel een stukje duurder is dan in Thailand, alsnog goedkoop eigenlijk maar in vergelijking betaal je meer voor het eten en een overnachting. De stad is gelegen aan de grote rivier Mekong en heeft daardoor veel leuke restaurantjes en barretjes aan het water. De bekendste bar daar, Utopia, heeft bijvoorbeeld een prachtige tuin met leuke zitjes om gezellig wat te drinken. Vooral veel rondgelopen in de stad en een uitstapje gemaakt naar PRACHTIGE mentolblauwe watervallen die met de fiets 2 uur buiten de stad liggen. Na een mislukte fietstocht (omdat we slechte lage stadsfietsen hadden zonder versnelling, terwijl de tocht heuvelachtig was) en een tuktuk die ons oppikten (fietsen op het dak) hebben we onze ogen uitgekeken daar! Dit was zo mooi, niet te geloven! Hoogtepuntje.

Volgende stop richting het zuiden was Vang Vieng, het stadje dat bekend staat om het tuben. Ook gelegen aan een rivier en waar dan ook eveneens heel veel restaurants, barren en guesthouses/bungalows aan het water te vinden zijn. De sfeer in Vang Vieng is ontzettend relaxt. Iedereen is aan het chillen (in de restaurants waar overal non-stop op grote schermen de serie Friends wordt gedraaid), of aan het tuben (op een band lekker dobberen in het water, waarbij tussendoor bier wordt gedronken in de barretjes langs de rivier) of is naar de Blue Lagoon (wederom prachtig blauw watertje, waar gezwommen en natuurlijk gechilld kan worden). Deze dingen hebben wij dus ook gedaan. Ook hebben we hier goed een avondje gefeest, met ook de twee engelse (Rosie en Josh) die we tijdens de trekking in Chiang Mai hadden ontmoet.

Verder richting het zuiden hebben we 1 dagje Vientiane gedaan. Niet een hele bijzondere stad, behalve de markt aan de Mekong.

Dus daarom gauw door richting Thakek, waar ik over The Loop gelezen had. Deze Loop wordt door veel backpackers in 3 of 4 dagen gedaan met een scooter. De hoofdstop is de Kong Lo Cave. Een 7,5 meter lange grot. Met een longtailboot vaar je door de pikkedonkere grot. Onderweg zie je verlichte stalagmieten en stalagtieten en verder niet zo veel meer dan zwart en hoop je dat de bestuurder elke keer de goede bocht omgaat. Gaaf om eens zo'n grote grot te zien. De rest van de dagen ging om het scooteren door de prachtige omgeving. Via wegen door de jungle, langs rotsige bergen, door kleine dorpjes, langs kleinere caves en de Cool Springs en af en toe over hobbelige zand of grind paadjes, lekker crossen! Met Josh en Rosie hebben we deze ontzettend gave ervaring opgedaan! Echt fantastisch!

De volgende bestemming was voor iedereen hierna in het begin een beetje vaag. Uiteindelijk had ik besloten dat ik nog een trekking wilde doen in het Bolaven Plateau en Kristijn wilde eigenlijk wel meteen door naar het verdere zuiden. Afscheid betekende dat dus. Na een super leuke tijd gingen we onze eigen weg. Opweg naar Pakse en vervolgens Paksong (samen met Josh), waarover ik op internet had gelezen dat daar mooie trekkingen te vinden zijn. Natuurlijk was de rit naar Pakse vertraagd en miste we de laatste bus naar Paksong. Wel hoorde we dat er nog wel een bus richting Paksong langs Pakse zou rijden die we langs de weg konden pakken. Hup, backpacks langs de weg en wachten op een bus die er mogelijk niet eens echt was. Tijdens het wachten probeerden we dan ook maar te liften. Eerst geen succes, maar na de hulp van een tuktuk-chauffeur (die in eerste instantie op ons wachtte totdat we zouden opgeven) hebben we door middel van een bordje met daarop PAKSONG in Laotiaanse taal een auto aangehouden die ons gratis naar Paksong bracht. TOP!

Volgende dag opzoek naar een trekking, maar algauw kwamen we erachter dat er in Paksong letterlijk niks te doen is. Er is geen touristoffice of iets dergelijks om uberhaupt iets te boeken. Flinke teleurstelling, had erg zin om iets actiefs te gaan ondernemen.
Nouja dan maar terug naar Pakse, grotere stad, daar is vast wel wat te boeken. Plan werd uiteinelijk om eerst een dag met de scooter alsnog het Bolaven Plateau te verkennen en daarna 2 dagen te gaan kayakken in de 4000 islands in het allerzuiden van Laos.

Het rondje Bolaven PLateau was mooi. Drie watervallen gezien, die alledrie vrij verschillend waren en alledrie erg mooi!

Vervolgens op kayaktocht richting de 4000 islands. Eerste dag waren we met z'n tweeen en een gids en was het kayakken vrij pittig. Achterelkaar 2 keer 2 uur kayakken op de brede rivier met weinig stroming opweg naar het eiland Don Det. Prachtige omgeving wel, veel groen en mooi water! Hard werken maar dan heb je ook wel wat!
'S avonds kwam ik bij toeval Kristijn en Rosie weer tegen! Heel grappig om hun weer te zien, maar dat bleef bij een avond want zij vertrokken de volgende dag naar Cambodia. Ik en Josh zijn die dag met spierpijn in onze schouders van de dag ervoor de kayak weer ingestapt. Met dit keer een groep van 30 man. Het was hilarisch hoe we met zo'n grote groep de stroomversnellingen afgingen. De dag zat goed in elkaar, we hebben 2 watervallen gezien, waarvan één de grootste (of een van de grootste) van Zuidoost Azië is. Verder hebben we de zeldzame Irrawaddy Dolphins zien zwemmen en eindigde de dag met een mooie zonsondergang.

Ik besloot vervolgens nog een aantal nachtjes (3) in Don Det te blijven om Laos af te sluiten. Don Det is een van de 4000 islands waar veel guesthouses en restaurants aan het water liggen. Haha wéér... Er wordt op dit eiland ontzettend veel drugs gebruikt. 9 van de 10 toeristen is de hele dag stoned, waardoor de sfeer eigenlijk te relaxt is. In restaurants duurt het overal een eeuwigheid voordat je je eten krijgt en moet je oppassen dat je niet alles 'happy' krijgt. De 3e en 4e nacht hadden Josh en ik van guesthouse gewisseld, omdat diegene die we hadden redelijk aan prijs was voor wat we kregen. Daardoor voor die dagen een ontzettend leuk en vriendelijk guesthouse gevonden, Mama Piang. Goeie sfeer en super lieve mensen. In het bijbehorende restaurant heb ik dan ook vooral de overige dagenl rondgehangen en nog een dag met de fiets naar Don Kon gegaan om nog een waterval te zien. Dit samen met een groepje van 2 canadezen en een Nederlands/Malaysisch stel! Hele leuke laatste dag!

De volgende ochtend vroeg vertrok ik naar Cambodia, Banlung, om een 5-daagse trekking in de jungle te doen. Die is inmiddels achter de rug maar bewaar ik voor de volgende update;)!

Tot de volgende blog! Veel liefs!! Xx

• 26 Februari 2014 - 15:55

Anneke Postma:

Wederom een fantastisch verslag van al je avonturen! super. Nog veel plezier in Cambodia!
    Lfs,

• 26 Februari 2014 - 18:00

Jeroen Rempt:

Haha mijn pa is zo'n 35 jaar geleden met een fiets door indonesië gegaan, en heeft toen ook onwetend een vis naar binnen gewerkt "with mushrooms".

Klinkt allemaal erg gaaf maaikie! Daaaaag x

• 26 Februari 2014 - 18:31

Vera:

Jaaaa wat leuk allemaal!! Mooie avonturen, leuke mensen en lekker eten lees ik zo; perfectie ingrediënten voor een fantastische reis! Hoewel je van mij nu ook wel weer een x thuis mag komen, maar geniet er nog maar lekker van;)

dikke kus je leukste huisgenootje :D

• 26 Februari 2014 - 20:12

Jaap, Yvonne En Djoeke:

Hey lieve Maaike, wat geweldig allemaal.wat een waanzinnig avontuur! Blijf genieten, dikke knuffel.,kijk al weer uit naar het volgende verslag. Liefs

• 26 Februari 2014 - 20:13

Els:

Hoi reiziger,
    Zo te lezen begin je je al aardig thuis te voelen op reis. Veel onverwachte zaken, maar je kunt er van genieten en laat je niet gek maken. Hartstikke gaaf hoor.
    Zoveel meemaken en zoveel mensen ontmoeten in zo'n mooie omgeving. Prachtig.
    Dank voor je verhaal. Genieten we lekker een beetje mee.
    Lfs, Els

• 26 Februari 2014 - 20:24

Suze:

Maaike!! Haha tijdens je reis toch nog even stiekem Friends kijken? ;) Leuk dat je zo actief bent maik! Klinkt echt super vet allemaal! Jeetje je zit al weer in Cambodja, ben benieuwd hoe je het daar vind :) Liefs xx Suze

• 27 Februari 2014 - 16:16

Gré Ledderhof:

IK zie nu dat ik jouw ook kan beantwoorden.
    Mijn eerste rafactie is, wat een geweldige trip ben je aan het maken. en ook nog tijd vinden om de thuisblijvers met zo'n leuk verhaal mee te laten genieten. Nog heel veel genieten,
    Tot ziens tante Gré.

• 08 Maart 2014 - 12:58

Tante Gré:

Even een tussendoortje,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog een hele fijne reis gewenst.