Cambodia: veelzijdig land met een heftige historie - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Maaike Postma - WaarBenJij.nu Cambodia: veelzijdig land met een heftige historie - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Maaike Postma - WaarBenJij.nu

Cambodia: veelzijdig land met een heftige historie

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

17 Maart 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Heee hoi lieve vrienden en familie!

Ja ja, ik zit inmiddels alweer in Vietnam, tijd voor een nieuwe update over Cambodia..

Oh Cambodia, ik mis het eigenlijk al! Wat een fantastisch land om in rond te reizen. Zo veelzijdig is het! Het heeft prachtige natuur, leuke steden, mooi kustgebied en een bizarre geschiedenis.

Te beginnen bij de trekking die ik heb gedaan in Banlung. In het noordoosten van Cambodia is er een National Park genaamd Virachy National Park. Een hele dichte jungle met veel wildlife. Ik wilde deze keer graag een wat langere trekking doen, omdat je dan veel verder in de echt dichte jungle kan gaan. Samen met 2 canadeze gasten (Mack en Greg) en een israelische gast (Jonathan) die ook wel op avontuur in de jungle wilden, en een engels sprekende guide en 2 rangers zijn we op pad de jungle in gegaan. Uiteindelijk waren we ook nog met een ander stel en nog een extra ranger en guide. Zelf sjouwden we 3 grote waterflessen mee en een hangmat en de rangers en de guide tilden met al het eten en andere benodigdheden voor 5 dagen (VEEL rijst, groenten, vlees, noodles, pannen, bordjes en bestek). De wandelingen waren tof! Na de eerste anderhave dag kwamen we echt in de dichte jungle waar de rangers het pad moesten weghakken. Veel bukken, dwars door de vele planten heen en overal overheen stappen, heuvel op en af, en soms een riviertje doorsteken. Pas op waar je loopt, want veel giftige slangen leven er. Twee keer hebben we een giftige gezien, een fel groene en een donker rode. De rangers maakte ze steeds meteen dood om ze lachend en uitgebreid aan ons te laten zien. Zij zijn wel wat gewend... Een van de rangers was al wat ouder en een topje van zijn vinger was eraf. Het verhaal was dat hij was aangevallen en gebeten door een cobra en in een snelle reactie zijn vinger eraf heeft gehakt om zijn eigen leven te redden. BIZAR! Verder hebben we nog in de nacht gejaagd (proberen om wilde dieren te spotten), sliep je elke avond buiten in je hangmat omgeven door bamboo en weet jij veel wat nog meer, hebben we geraft op bamboorafts (ter plekke zelf gemaakt door de rangers), heb ik water uit een boom gedronken, heb ik slang en kikkers gegeten, heb ik daar 5 dagen niet gedoucht, heb ik een tarantula gezien, heb ik rijstwijn gedronken, ... , en.. (ik kan wel door blijven gaan). In ieder geval een gave ervaring om voor een kleine week totaal van de bewoonde wereld vandaan te zijn!

Siem Reap met zijn Angkor Wat was de volgende bestemming. Ontzettend leuk hostel daar gevonden met een zwembad en veel gezellig mensen. Ik kwam een bekende uit Laos (Sharon) daar weer tegen! Ook bleek Kristijn hier nog een dagje te zitten dus dat was weer hartstikke gezellig. Ik heb hier natuurlijk Angkor Wat gezien, wat heel indrukwekkend was, een uitstapje gemaakt naar de floating villages, een spontaan chillmiddagje in een hangmat gehad aan een verborgen meertje (de barman van ons hostel had dit geregeld voor een groepje van ons hostel) en veel rondgelopen op de Nightmarket (kopenkopenkopen, alles wilde ik wel hebben).

Na Siem Reap ben ik met een mooie boottrip van +/- 7 uur tussen de floating villages door naar Battambong gegaan. Hier heb ik de Bambootrail gezien, een treinrails van kilometers lang die ze vroeger gebruikte als handig transportmiddel. Nu kon je in 20 minuten heen en weer op zo'n karretje, best leuk. Verder wat tempels gezien op een heuvel met mooie uitzichten en de Vleermuizengrot. Dit was echt een hoogtepuntje van de dag. Elke dag om 18.00uur vliegen er zo'n 5 miljoen vleermuizen uit deze grot. Voor een halfuur zie je een lange zwerm vleermuizen wegvliegen en in de lucht een enorme route vormen. Zo bijzonder om te zien!

Volgende dag naar Phnom Penh, voor de historie van het land. Al zie je er in de grote drukke welvarende stad van nu niks meer van terug, de geschiedenis van de Khmer Rouge in 1975-1979 is verschrikkelijk. Een kwart van de bevolking van Cambodia is in die tijd vermoord door dit bewind onder leiding van Pol Pot. Hierover ben ik een hoop te weten gekomen tijdens een bezoek aan de Killing Fields en de S21 Prison. Ik vind het goed om dit allemaal te weten, maar vond het wel heel heftig en triest.
Voor de rest heb ik in Phnom Phen een beetje doorgelopen. Naar de rivier, langs de Royal Palace en langs leuke straatjes.

Toen na Phnom Phen was het eindelijk tijd voor zon, zee en strand! Yes! Sihanoukville, Otres beach it was! In de superluxe Giant Ibis ernaartoe ontmoette ik 2 ontzettend leuke meiden (Louise en Hollie uit Schotland en Engeland). Met hen hetzelfde hostel geboekt en vanaf dat moment de rest van Cambodia met hen opgetrokken. Ook was bij aankomst Kristijn er weer voor een avondje, samen met Anouck (die vervolgens ook bij ons aansloot). De eerste avond meteen naar ' een feest' op 'een eiland' waarover Kristijn en Anouck vertelde. Ja hoor wij gaan wel mee. Net aangekomen en meteen hup op de boot met zo'n 50 andere, geen idee waarheen. Uiteindelijk was het super gaaf. Op een strandje van een klein eilandje werd er door een groep van 8 jonge meisjes uit Madagaskar fantastische zuid-afrikaanse vrolijke drummuziek gemaakt! Heel leuk om te zien en natuurlijk lekker een beetje meedansen. Goed begin van een wat beloofd een goeie week te worden.
En dat was het! Veel op het strand gelegen en gezwommen en een ontzettend leuke tijd gehad met deze meiden. We zijn naar het eiland Ko Rong gegaan, waar we via een leuke jungle wandeling naar de andere kant van het eiland zijn gelopen en op een ongelovelijk mooi strand terecht kwamen (Long Beach). We hebben mijn verjaardag gevierd met een ontzettend leuke dag op het strand en avond op de Saturday Night Market in Otres Beach. Verder alleen maar genieten genieten genieten met prachtig uitzicht, lekker weer en niet te vergeten heeeeerlijk eten!

Een week strand was op een gegeven moment wel genoeg en werd het tijd voor iets nieuws. Kampot en Kep.
Kampot is een klein plaatsje bekend om zijn Green Pepper. Veel plantages in de omgeving en in het stadje zijn er veel lekker maaltijden te vinden met deze peper. Met de fiets het stadje verkent, maar de fietsen waren helaas te slecht om verder te fietsen en iets van de omgeving te zien.
Als laatste plaatsje van Cambodia, Kep. Hierover vanaf mijn trekking al naar uitgekeken, omdat het koppel dat mee was met de trekking vertelde over de overheerlijke krab en ander seafood. Daar draaide dan ook in feite de hele dag ernaartoe om. Ik heb die dag een hele krab (holy crab wat lekker) en een hele Red Snapper naar binnen gewerkt! Wat een top dag en een mooie afsluiter van Cambodia.

Toen zaten de ruim drie weken er alweer op en werd het tijd voor Vietnam! Ik zit inmiddels nu 3 dagen in Ho Chi Minh City en ga morgen naar Da Lat! Hopelijk zal ik komende weken ergens Jesper gaan meeten! Ik kijk er naar uit!

Foto's komen later nog via Facebook!

Dawassum weer!! Heel veel liefs en groetjes!



  • 17 Maart 2014 - 15:20

    Vera:

    Jaa maaikie wat leuk weer! En wat een heerlijkheden! Neem maar wat lekkere receptjes mee naar huis straks;) Geniet ervan!! xx

  • 17 Maart 2014 - 15:45

    Niki:

    Oww lieve Maaikie! Wat een heerlijk avontuur. Ik ga weer een jaar terug in de tijd met jou mooie verhalen. Denk aan je.
    Hearts & Stars

  • 17 Maart 2014 - 15:50

    Opa Nico.:

    Hallo Maaike. Wat fijn weer wat van je te horen.
    Je geniet er erg van hé. houwen zo. Gr. Nico.

  • 17 Maart 2014 - 15:57

    Gré.:

    Je blijft maar lekker genieten dit neemt niemand jou af.
    Als ik dit zo lees snap ik niet hoe je dit allemaal moet onthouden, maar je zult wel een goede fotocamera bij je
    hebben en je dag boek.
    Ik kan niet anders zeggen haal alles eruit dit doe je maar eenmaal.
    Ik heb net het verslag van Jesper zitten lezen, ook al zo fantastisch.
    No veel genieten en tot het volgende verslag.
    Nog veel plezier daar in het verre oosten.

    Groetjes, Gré.

  • 17 Maart 2014 - 15:58

    Ria:

    Hallo Maaike . Wat stoer van je de jungle tocht en zoveel indrukken. Gelukkig zijn de foto's om alle herinneringen op een rijtje te zetten, want zoveel kan geen mens onthouden.! Geniet en feest lekker verder. Groetjes van ons



  • 17 Maart 2014 - 16:22

    Anneke Postma:

    Wederom een fantastisch verslag van al je avonturen en dit keer van cambodia! En nu je vierde land Vietnam ontdekken. Ik ben benieuwd wat voor uitdagingen je hier gaat meemaken. geniet verder en natuurlijk een dikke knuffel....

  • 17 Maart 2014 - 16:46

    Jaap, Yvonne En Djoeke:

    Hey lieve Maaike, wat een avontuur en wat een lef om zo de jungle in te gaan. Wauw, bijzonder allemaal. Het is echt genieten om je verhalen te lezen. Dikke knuffel en smakker

  • 17 Maart 2014 - 17:17

    Robs :

    Hi Maaikie!

    Wat leuk om weer eens wat van je te horen!!
    En wat een heerlijk verhaal weer: het klinkt mooi, indrukwekkend, jaloersmakend, maar het klinkt vooral alsof je het onwijs naar je zin hebt en dat is natuurlijk het belangrijkste;)
    Wat gaaf dat je je verjaardag op zo'n mooie plek met leuke mensen hebt kunnen vieren!
    Ik heb je afgelopen week nog gemist toen ik de cpc heb gelopen trouwens;)!

    Nou meis geniet ervan en heel veel plezier in Vietnam!

    Xxx Robs

  • 17 Maart 2014 - 18:55

    Chris En Els:

    Hoi Maaike,
    Wat een verhaal weer! Echt geweldig om te lezen wat jij allemaal meemaakt.
    We genieten stiekem een beetje mee hoor!
    Ik zag bij Anneke een foto van de hangmatten waar jullie in de jungle in sliepen; echt heftig hoor!
    Ervaringen die een leven mee gaan.
    Geniet van Viëtnam en geef Jesper een hele dikke knuf van ons als je hem ontmoet.
    Liefs Chris en Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Lieve familie en vrienden, Ik ben zo goed als klaar voor vertrek! Mijn backpack is gevuld met een bescheiden 9 kilo! Kan erger toch? Via deze waarbenjij.nu blog zal ik jullie zo nu en dan op de hoogte houden van mijn belevenissen in Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja! Ik heb er zin in! Heel veel liefs!

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 5755

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 15 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: