Thailand: Hysterisch Bangkok en het mooie noorden - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Maaike Postma - WaarBenJij.nu Thailand: Hysterisch Bangkok en het mooie noorden - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Maaike Postma - WaarBenJij.nu

Thailand: Hysterisch Bangkok en het mooie noorden

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

29 Januari 2014 | Laos, Luang Prabang

Lieve familie en vrienden!

Na 16 dagen zal ik jullie uit het ongeduld halen en wat verhalen met jullie delen.

Daar zat ik dan te wachten in de gate voordat ik het vliegtuig in kon gaan, vol van spanning, onwetendheid en voornamelijk heel veel zin. Wat stond mij allemaal te wachten...

Vliegreis verliep helemaal goed. Aangekomen in Bangkok ben ik een stuk met de trein gegaan en het laatste stuk met de taxi. Precies zoals mij vele malen was verteld, probeerde ik zonder afgezet te worden (op meter rijden) naar mijn hostel te komen. Mislukt, de meter bleek stuk en ik betaalde toen toch veel te veel. Even balen, maar toch blij om na een lange reis bij mijn hostel aan te komen. Het hostel was hartstikke fijn en schoon. Vanaf dat moment ben ik eigenlijk vrij snel in het reizigers leventje gerold. Even wennen aan het straatbeeld en de geuren, maar direct veel leuke andere backpackers ontmoet en daarmee de stad verkend. Bangkok vond ik een bizarre histerische stad met heel veel verkeer (tuktuk, rose taxies, scooters en toeristen) en letterlijk OVERAL eten langs de kant van de weg. Ik heb de 4 dagen dat ik in Bangkok was voornamelijk met 2 australische meiden opgetrokken. Grand Palace, vele andere tempels, de Skybar (uit de film Hangover II) en Chinatown gezien. 's avonds naar Khoasan Road voor hapjes en drankjes. Zelf ben ik nog met een ochtendtour naar de Floating Markets geweest die een uurtje met de bus buiten Bangkok liggen. Ontzettend leuke ochtend was dat. Een markt op bootjes, waar van alles te krijgen was. Van eten en fruit tot sjaals en schilderijen. Alles was te koop. Shoppen vanuit een boot die door een thai werd bestuurd langs alle kraampjes. Ben heel blij dat ik daar heen ben geweest.

Na Bangkok ben ik met Kristijn (die na Ko Phangan weer terug in Bangkok kwam) met de trein naar Ayuthaya gegaan. Ayuthaya is een kleine historische stad met veel ruines uit de tijd 1380-1767 waarna de stad werd verwoest door het burmese leger. Een fiets gehuurd en daarmee al deze ruines bekeken. De bekendste is de Wat Phra Mahathat, groot tempelcomplex met onder andere een buddhabeeld vergroeid in een boomstam. Verder ervaarde ik de stad heel anders dan Bangkok, grote brede straten en veel rustiger. Minder toeristen ook waardoor op sommige plekken de mensen en vooral de vele honden niet aan je gewend zijn. We zijn 2 keer achterna geblaft door 2 honden, waardoor we daarna als de dood werden voor elke hond die we zagen (en dat zijn er veel)! Hierdoor durfde we soms niet meer ergens langs te lopen om bij een bezienswaardigheid te komen. Wij, bangerikken die we zijn, zorgde ervoor dat een lieve thaise vrouw wel even met ons mee liep.

Na Ayuthaya met de nachtbus richting Chiang Mai gegaan. Hele leuke vriendelijke stad met veel kleine sfeervolle straatjes. Veel rondgelopen, tempel in, tempel uit, sunday market, gezelligheid met een chinese jongen en een canadese jongen en lekker eten. Volgende dag weer een tempel, gechilld in het hippie parkje en de Nightbazar.

Daarna op 3 daagse trekking door de jungle gegaan. Kleine rugtasje ingepakt met zo weinig maar het handigst mogelijk. In zijn geheel een hele gave ervaring. Veel gewandeld naar watervallen, door het bos en langs mooie uitzichten. We waren met een gezellige groep en hadden een top tourguide. Hij liet ons veel proeven van wat hij tegenkwam tijdens de wandelingen (zoals een boomstam (his energy), verschillende vruchten en beestjes (kikkervisjes voor bij het avondeten en rode miertjes die naar citroen smaakte). Never try, never know. We sliepen bij mensen in een Karen Hilltribe Village in een bamboohut op verschrikkelijk harde bedden en met veel dekens, want snachts was het heel koud. Daarbij nog op een olifant gezeten en een bambooraft tocht gemaakt.

Terug in Chiang Mai van een welverdiende thaise massage genoten en savonds een gezellige reunie met de groep van de trekking, waarmee we lekker zijn gaan dansen tussen de ladyboys.

Na Chiang Mai richting Pai gegaan. We hadden daar al veel goede verhalen over gehoord. Dat was ook helemaal terecht want het was een ontzettend gezellig klein hippiedorp. Leuke winkeltjes en eettentjes. Hier hebben we samen met 3 anderen (die we tijdens de trekking hadden leren kennen, Dave, Josh en Rosie) een scooter gehuurd. Daarmee rondom Pai veel gezien. Via wegen die veel kronkelden en hoogteverschillen hadden, naar watervallen, tempels, hotsprings en de Canyon gereden. Lunch gehad bij een thaise familie, waar we per abuis terechtkwamen omdat we dachten dat het een restaurantje was. Tijdens het scooteren prachtige uitzichten over de bergen en eind van de dag een mooie zonsondergang. What a great day to be alive!

Pai was de laatste bestemming in Thailand voor nu en zijn daarna met een slowboat trip richting Luang Prabang, Laos gegaan. Deze trip ging niet helemaal zoals het hoorde. Doordat het bij de grensovergang verschrikkelijk lang duurde, miste we met een grote groep de slowboat richting Pak Beng. Vol frustratie van iedereen, dan maar met de bus die er 10 uur over zou doen in plaats van de boot die er in 6 uur zou zijn. Aankomst daar dus midden in de nacht. We hadden gelukkig (dachten we) een guesthouse geboekt voor daar, maar die bleek al vol te zitten. Allemaal in dezelfde scam getrapt. Midden in de nacht (3.00u) in Pak Beng stonden we met een groep van zo'n 30 man op straat zonder accomodatie. Gelukkig zorgden de buschauffeurs ervoor dat we niet op straat kwamen te staan, en konden we in en om een ander questhouse verblijven. Kris en ik hadden gelukkig nog een bed gekregen in een kamer waar een stel maar 1 bed gebruikte. Dat was wel lief en fijn voor ons. Een paar uurtjes later, op de slowboat richting Luang Prabang wat uiteindelijk wel heel chill en leuk was.

En daar zit ik nu! Hier hou ik het dus maar bij.

Heel veel liefs en kusjes uit Laos!

  • 29 Januari 2014 - 08:03

    Robs:

    Hi Maaikie!!!

    Klinkt goed, ga zo door;)
    Ik ben jaloers!!! Leuk om wat van je te horen en je leuke verhaal te horen.
    Wat een avonturen alweer en wat leuk dat je al zo super veel hebt gedaan!

    Ben je al een beetje gewend aan het Azie en de warmte??

    Heeeeeeel veel plezier nog en hou ons op de hoogte als het kan;)


    Liefs Robs!!

  • 29 Januari 2014 - 11:06

    Menno:

    Hey Maaike!!

    Wat heb je al gigantisch veel gedaan zeg! Jammer van die paar dompers met de taxi en hotel maar dat is gelukkig allemaal goed gekomen.

    Klinkt echt heel gaaf allemaal. Ik kan niet wachten op de foto's!

    Heel veel plezier de rest van dit avontuur. Ik wacht met smart op het volgende verslag!

  • 29 Januari 2014 - 11:58

    Sophie (Arends):

    Maaaaaaikk

    Ahh ben jaloers! Ik wil ook meteen weg als ik je verhalen hoor! Je foto's waren ook heel leuk om te zien! Lieverd, geniet ervan en geef Kris een knuffel!

    Kuss Soof

  • 29 Januari 2014 - 13:20

    Marianne:

    Sawadeeka Maaike!
    Wat een ervaringen in zo'n korte tijd! Leuk om je op deze manier n beetje te volgen hoor. Het reizen/trekken gaat je iig goed af, zo te horen. Ben wel n beetje jaloers, het is zo'n prettig deel van de wereld daar. Geniet van elke dag en alles wat je meemaakt, maar dat zit wel goed denk ik. Dagdoeiiii x

  • 29 Januari 2014 - 21:17

    Jaap En Yvonne:

    Lieve Maaike, wat een gaaf avontuur zeg, wat heb je al veel gedaan en gezien! Mooi te lezen dat je zo aan t genieten bent. We zien al weer uit naar je volgende verslag. Dikke knuffel en heel veel reisplezier:-)

  • 30 Januari 2014 - 11:23

    Riekele En Piety:

    Hoi Maaike,

    Wat leuk om je reis zo te volgen. Je hebt al veel gedaan en meegemaakt. Geniet lekker van je reis! We zijn alweer benieuwd naar je volgende verslag.

    Liefs

  • 30 Januari 2014 - 14:25

    Suze:

    Getver kikkervisjes en mieren! Was het lekker of was je aan het kokhalzen? ;) Klinkt echt heel erg tof wat je allemaal aan het doen bent, de foto's zien er ook echt heerlijk uit!

    Enjoy your adventure baby! Hopelijk biedt Laos je ook veel goeds!

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 04 Februari 2014 - 12:48

    Britt:

    Maaaaaikeeeeee voor het volgende gastronomische diner maak jij naar-citroen-smakende-mieren!!!! Misschien een rodemierensorbet? Of een rodemierenkwarktaart? Of een salade met rodemierendressing? Lijkt me heerlijk. Geniet ervan lieverd! En een dikke kus voor Kristijn xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Lieve familie en vrienden, Ik ben zo goed als klaar voor vertrek! Mijn backpack is gevuld met een bescheiden 9 kilo! Kan erger toch? Via deze waarbenjij.nu blog zal ik jullie zo nu en dan op de hoogte houden van mijn belevenissen in Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja! Ik heb er zin in! Heel veel liefs!

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 5754

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 15 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: